marți, 6 septembrie 2011

Psihologia antreprenorilor de succes




          Gates şi Simplot sunt doi dintre cei mai de succes antreprenori din lume. Pentru psihologi, poveştile lor ridică întrebări fascinante. Ce îi face diferiţi de majoritatea oamenilor care nu au demarat niciodată o afacere – cum au obţinut succesul şi au devenit incredibil de bogaţi ?
Oamenii de ştiinţă au colectat date după care cred ei că pot răspunde la aceste întrebări. Anumiţi indici relevă faptul că biţii indicator ai psihologiei pot stimula oamenii să înceapă o afacere şi chiar să determine cine va reuşi şi cine va eşua. Capitalul de risc al viitorului poate folosi profilurile psihologice pentru a alege antreprenorii care au şanse mai mari de a crea companii de succes.
Primii paşi pe care i-au făcut psihologii în ceea ce priveşte înţelegerea antreprenorilor s-a bazat pe anecdotă – şi nu experimental.
          Alexander Zelaznick, profesor emerit de psihologie la Harvard Business School spune că, ani de intervievare a antreprenorilor l-au condus la dramatica concluzie că : ei pur şi simplu nu simt riscul, ori gravitatea consecinţelor în acelaşi mod în care percep ceilalţi oameni. “Pentru a înţelege antreprenorul”, Zelaznick a declarat pentru New York Times în 1986 că “mai întâi trebuie să înţelegi psihologia delicvenţei juvenile”.
Acesta este un mare citat răspunde Kelly Shaver, profesor de psihologie la William & Mary College, unde lucrează şi astăzi, după care a adăugat Dar cred că nu este adevărat.
          Dovezile anecdotice au dus la crearea unei caricaturi a antreprenorului tipic: Un tânăr cu apetit pentru risc şi o personalitate convingătoare, un vânzător înzestrat şi hotărât. “Aş spune că, dovada faptului că antreprenorii au un tip de personalitate particulară este caracteristica cea mai convingător” – spune Shaver. Cu toate acestea, spune el, datele colectate în decursul ultimului deceniu a permis psihologilor să confirme sau să infirme părţi din această imagine.
Luaţi de exemplu, noţiuni cu privire la factorii de risc ai antreprenorilor. Robert Baron, psiholog la Institutul Politehnic Rensselaer a arătat că antreprenorii au mai mult succes când ei sunt convingători şi au puternice abilităţi sociale – cu alte cuvinte, să fii un vânzător carismatic este de mare ajutor. Directorul executiv şef de la Apple Computer – Steve Jobs este renumit ca fiind atât de convingător încât pare să denatureze temporar realitatea.
          Aici apare o altă problemă. Cele mai multe studii de antreprenori au vizat doar persoane care au avut succes. Au fost alese persoane care au fondat companii. Pentru a înrăutăţi lucrurile, cercetările au cerut adesea antreprenorilor să se autodescrie aşa cum erau la începutul carierei lor. Acest lucru, se pare, este aproape imposibil oricui să îl facă.

          Shaver şi colegii lui au încercat să obţină rezultate printr-un studiu numit Panoul de Studiu al Dinamicii Antreprenoriale, care a început în 1995; 64622 de gospodării americane au fost alese la întâmplare, şi, din acest grup larg, cercetătorii au descoperit 800 de antreprenori care nu au făcut afaceri mai mult de trei luni. De asemenea, ei au adunat un eşantion reprezentativ format din 400 de oameni pentru a-i folosi ca grup de control.
Fiecare participant la studiu a completat un chestionar format din 15 pagini. Pornind de la aceste date, Shaver şi cu ceilalţi colegi au avut posibilitatea să tragă unele concluzii de bază. De exemplu, antreprenori şi oameni obişnuiţi par să îşi facă griji în aceeaşi măsură cu privire la autonomia financiară şi/sau un sentiment de a fi motivat la locul lor de muncă. Nici nevoia de independenţă financiară şi nici independenţă personală nu a fost motivul care a dus vreuna din aceste persoane la începerea propriei afaceri. Shaver spune că, antreprenorii nu par a fi nici diavolii-fără-grija factorilor de risc. S-a observat doar o mică diferenţă în ceea ce priveşte aprecierea riscului apărut. Antreprenorii devin mai răi când întâlnesc motive care i-ar putea împinge spre eşec.
          Există o mare diferenţă mare între cei care intră în afaceri pentru ei îşişi şi ceilalţi – spune Shaver. ”Antreprenorilor nu le pasă ce gândesc alţii despre ei. Lor nu le pasă chiar atât de mult.” - spune Shaver. ”Ei doar sunt fericiţi să meargă mai departe şi să continuie să facă ceea ce fac.” Statitstic vorbind, Simplot şi Gates par să aibă două lucruri în comun: Ei au probleme în a-şi imagina eşecul şi nu le pasă ce crezi tu despre ei.


          Se simt speciali şi modeşti. Fiecare antreprenor care a avut o evoluţie sacadată ştie că trebuie să înveţi două lucruri: să te simţi special şi creativ în conceperea a ceva semnificativ şi să fii suficient de modest încât să stai cu picioarele pe pământ. Antreprenorii care nu au privilegii speciale pentru conducerea afacerii sau duc lipsă de smerenie sunt predispuşi la blocarea procesului creativ în aventura creaţiei noi.
          Creaţi o abordare durabilă: unul din mentorii mei, prof. William Miller de la Universitatea Stanford, care avea anul trecut 85 de ani tocmai a fost cofondator într-o nouă aventură în “tehnologia nano”. Stând de vorbă, mi-a spus că intenţionează să aibă propria piaţă în următorii zece ani. Cuvintele sale “ Dacă trăieşti suficient de mult vei face bine în viaţă !” se aplică de asemenea şi pentru asocierile în afaceri.
Antreprenorii au nevoie de o abordare durabilă faţă de societăţile lor – una care să le poată permite să renunţe la creştere de dragul păstrării longevităţii de risc. Ar putea fi câteva trimestre sau câţiva ani de menţinere poziţiei joase şi reconstrucţia procesului deoarece ceea ce ai avut prevăzut iniţial s-ar putea să nu funcţioneze strună.
          Misionarii versus mercenari: antreprenorii de succes au o probabilitate mai mare să fie într-o misiune de a schimba ceva ce îi deranjează, sau să profite de o oprotunitate pe care au identificat-o drept semnificativă în afacerea lor. Ei se concentrează pe a fi agent al schimbării, timp în care îşi fac simţit impactul şi dezvoltă aventuri profitabile.
Rezultatele financiare, cu toate că joacă un rol foarte important în motivarea lor, nu este punctul principal către care se concentrează zi de zi. Aceasta este misiunea - a schimba ceva.
Dintre aventurile antreprenoriale de succes cum ar fi, Google, Infosys, Metricstream şi Microsoft, micii întreprinzători ca SiliconIndia, Metricstream, eGain şi alţii care au făcut parte din psihologia de impact şi moştenire eclipsează în mod clar rezultatele financiare. Acest lucru permite antreprenorului să-şi concentreze întreaga sa energie în cel mai bun interes al aventurii lor, mai degrabă decât doar să aibă grija intereselor personale.

          Să schimbăm lumea. Ca antreprenor, eşti obsedat în mod constant cu schimbarea lumii, construirea de noi concepte şi crearea de produse şi servicii care vor avea un mare impact. Ei bine, vă propun să vă gândiţi la reversul medaliei. În timp ce te afli în tranşee muncind la schimbarea lumii din jurul tău, este la fel de important să recunoşti că, pentru a deveni de succes şi a te dezvolta ca un antreprenor trebuie să permiţi lumii să te schimbe. Trebuie să îmbrăţişezi personal învăţăturile primite de la colegii, angajaţii şi clienţii tăi pentru a te obişnui să gândeşti diferit.
Bunii antreprenori întotdeauna văd această învăţătură ca o stradă cu două sensuri, niciodată o stradă cu sens unic.

[ www.forbes.com/2002/10/18/1018profile.html www.siliconindia.com/magazine_articles/Psychology_of_successful_entrepreneurs-JJSM754422663.html
kantoronline.com/wp-content/blogs.dir/1/files/products_img/1305216137_entrepreneur-300x322.jpg ]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu